Els registres del soterrani
Sota aquest tĂtol us proposarem cada dia un/a autor/a, intĂšrpret, grup i cançó de referĂšncia en la mĂșsica folk i tradicional de tot el mĂłn. Algunes molt conegudes i altres no tant. No hi ha cap novetat, tot estĂ a la xarxa. Ăs nomĂ©s una guia entre moltĂssimes posssibilitats.
Dia 1 al 20 //
Dia 21 al 40 //
Dia 41 endavant
DIA 21
CHICOTĂN
Paloteado a Naval
Chicotén és el nom aragonÚs del
saltiri o timbal de cordes que sâusava principalment a la zona dels Pirineus. Aquest Ă©s el nom que Luis FatĂĄs (mĂșsic de jazz) va idear lâany 1977 per al seu projecte folk. Amb els germans Peralta i altres lâany segĂŒent van enregistrar el seu Ășnic disc âamb el mateix nomâ amb 10 temes instrumentals (a la reediciĂł de 20 anys desprĂ©s es va afegir un altre: lâAlbada de BeceĂŻt). Tot i el curt recorregut del grup Ă©s considerat el precedent de tota la mĂșsica folk aragonesa posterior. El disc sâha dâescoltar sencer i estĂ disponible tambĂ© a Spotify. En qualsevol cas aquĂ teniu un primer tast amb el primer tema: âTocada de gaitaâ.
https://www.youtube.com/watch?v=8GMYERdd5q8
Tots els grups posteriors, lâOrquestrina del Fabirol, Biella Nuei, la Ronda de Boltaña i tots els altres consideren aquest disc un dels seus referents principals. I ara sĂ, el tema triat per avui, un ball de bastons el âPaloteado a Navalâ.
https://www.youtube.com/watch?v=mIbdCMP9a0Y
Hi una persona molt important, i desconeguda, en el renaixement del folk aragonĂ©s, Ă©s en Blas Coscollar Santaliestra nascut a Balbastro, el Somontano. MĂșsic, metge, etnĂČleg, graller i luthier que vivia i crec que encara viu a cavall entre Sant Pere de Ribes i Labuerda (Osca). Va formar part de la mĂtica colla de grallers Alsina Grallers i tambĂ©, tocant el bombardĂ, a la no menys mĂtica La Banda Puig. I sobretot, seguint molt de prop la feina dâen Xavier Orriols, va recuperar o reinventar la dolçaina aragonesa que sâassembla molt a les gralles Palmerar. Lâany 2001 va editar el MĂ©todo de dulzaina aragonesa de 395 pĂ gines (!). Ăs autor de diverses mĂșsiques dâentremesos populars, entre ells el del ball de la Carpa Juanita i el PorrĂł de Vilanova i la GeltrĂș. AquĂ lâinterpreten el grup LâHome del sac.
https://www.youtube.com/watch?v=qifnSdVH-8Y
20 anys desprĂ©s, lâany 1998, Alberto Gambino va reunir un grup de mĂșsics folk aragonesos per a lâenregistrament de
ChicotĂ©n 2 que recrea alguns dels temes originals i afegeix dâaltres. El grup es va dir Colectivo ChicotĂ©n. AquĂ teniu una actuaciĂł al poble de Bezas (Terol) lâany 2018 amb Carmen Paris. Goig de Santa Ăgata.
https://www.youtube.com/watch?v=VTIz6fQxaio
I, per acabar, un dels âfillsâde ChicotĂ©n, Biella Nuei interpretant la âRonda dâa Galligueraâque sâidentifica molt fĂ cilment.
https://www.youtube.com/watch?v=7UTjtyrp7pg
_____________
DIA 22
HIRU TRUKU
Neska soldadua
Ruper Ordorika Ă©s un dels cantautors mĂ©s importants del paĂs basc. Habitualment la seva formaciĂł musical Ă©s elĂšctrica. Escriptor i poeta sempre ha estimat la cançó tradicional tot i que els seus seguidors âjo tambĂ©â ho ignorĂ vem fins que, desprĂ©s de la seva estada a New York el 1992, va reunir a Joseba Tapia i Bixente MartĂnez i va crear el grup Hiru Truku, que podrĂem traduir com els tres trucs. Joseba Tapia Ă©s un trikitilari que, normalment, actua amb Xabier Berasaluze âLeturiaâ a la pandereta. Bixente MartĂnez, guitarra i mandolina, tot i que ha tocat gairbĂ© sempre amb Oskorri, tĂ© el seu propi grup. Igelaren Banda, en format de trio de jazz. El primer disc âamb el nom del grupâ era un recull de tretze cançons tradicionals biscaĂŻnes. Simple, directe, de gran qualitat. AquĂ en teniu âNeska soldaduaâ, la nĂșvia del soldat.
https://www.youtube.com/watch?v=WzRM-pCpucA
Hiru Truku va enregistrar dos discos mĂ©s: el 2, lâany 1997 i Velles cançons de Navarra, el 2004. Des dâaleshores silenci, tot i que de tant en tant fan algun concert. PerĂČ els seu components segueixen molt actius. AquĂ teniu Tapia eta Leturia en format de quartet interpretant âAritmetika Arazoakâ.
https://www.youtube.com/watch?v=KEgPChDuR6I
Natxo de Felipe dâOskorri va regalar a Bixente el recull de cançons de nadal basques del Pare Donostia. A partir dâaquell moment es va dedicar a recopilar-ne i acaba dâenregistrar amb Igelaren Banda un disc de nadales, Ur erri Urte berri, amb col·laboracions diverses. AquĂ teniu âHogeitalaua Gagongaluaâ amb Natxo de Felipe a la veu.
https://www.youtube.com/watch?v=Kx6uZNQGFFQ
Ruper Ordorika va actuar un altra vegada al 30Ăš TradicionĂ rius lâany 2017 amb Martin McCarthy, el gran guitarrista folk de Steeleyed Span, The Watersons... I justament McCarthy va col·laborar al segon disc dâHiru Truku. AquĂ el teniu a âNeure Laztan Ederraâ.
https://www.youtube.com/watch?v=g2q3DCfHcdk
_____________
DIA 23
MUZSIKĂS
Azt gondoltam esĂł esik
La nostra tendĂšncia natural Ă©s la mirada sobre la mĂșsica tradicional de lâoest dâEuropa i els grups que la reinterpreten. Tanmateix, a lâest dâEuropa als anys setanta tambĂ© es va produir un renaixement de la mĂșsica tradicional. Un dels grups mĂ©s importants Ă©s lâhongarĂšs MuzsikĂĄs que, molt habitualment, compta amb la veu de Marta SebestyĂ©n. Inicialment van treballar sobre el material recopilat pel compositor BĂ©la Bartok. AquĂ teniu una fantĂ stica cançó popular sobre la tardor âAzt gondoltam esĂł esikâ.
https://www.youtube.com/watch?v=7lvI8e3vPT4
BĂ©la Bartok, a banda de les seves obres i el seu mĂštode compositiu, va composar directament sobre mĂșsica tradicional. Aquest Ă©s el cas de les Danses tradicionals romaneses interpretades per dos alumnes del New England Conservatory, Yamick Rafalimanana al piano i Tessa Lark al violĂ.
https://www.youtube.com/watch?v=vsGDYcbANGg
A mĂ©s de les col·laboracions amb MuzsikĂĄs, Marta SebestyĂ©n Ă©s, potser, la veu mĂ©s representativa de la mĂșsica tradicional actual dâHongria. AquĂ la teniu interpretant a capella la cançó tradicional âSzerelem, Szerelemâ que, com comprovareu, forma part de la banda sonora de la pel·lĂcula El pacient anglĂšs.
https://www.youtube.com/watch?v=2ZuJtLOI6uw
El violĂ Ă©s un instrument fonamental a la mĂșsica dels Balcans. Un dels virtuosos actuals Ă©s el iugoslau LajkĂł FĂ©lix. Toca tot tipus de mĂșsica, tambĂ© tradicional aquĂ el teniu interpretant espectacularment âA MadarnĂĄkâ, els ocells.
https://www.youtube.com/watch?v=x-SuyWy7LRw
_________
DIA 24
COCANHA
Al pont de MeribĂšl
Hem parlat altres dies de grups vocals majoritĂ riament masculins i, en general, de formacions musicals que sĂłn referĂšncia histĂČrica en les seves tradicions musicals. Avui us presentem un grup vocal de dones occitanes i del segle XXI. El nom de cucanya fa referĂšncia al pal enseuat de certes festes populars, perĂČ tambĂ© el paĂs de la Cucanya que Ă©s una versiĂł de la mĂtica Xauxa. Elles es presenten com a veus polifĂČniques per a ballar i sĂłn militants de la cultura occitana contra el uniformisme cultural francĂšs. He triat aquesta cançó occitana emblemĂ tica que tĂ© moltes versions. "El, al, sota, su, suu pont de MirabĂšl".
https://www.youtube.com/watch?v=tWRdy77WdzI
A Catalunya darrerament han sorgit algunes iniciatives amb les mateixes premisses. Potser el mĂ©s reconegut Ă©s el de les tarragonines Roba Estesa. AquĂ les teniu en directe interpretant "La lĂnia de front" (sic) en un concert dâEbri Knight.
https://www.youtube.com/watch?v=BVvBixlCg6U
Un dels grups que feia la seva prĂČpia versiĂł dâ"El pont de Mirabel" a casa nostra sĂłn els valencians UrbĂ lia Rurana. AquĂ la vella formaciĂł amb en Pep AmĂrola, lâAmadeu Vidal i en Toni Torregrossa al disc de 1992 A la banda de mitjorn.
https://www.youtube.com/watch?v=rIfPVFTPi9o
La Concanha de Tosola del Llenguadoc forma part dâun col·lectiu artĂstic multidisciplinari â amb el denominador comĂș de la llengua i la cultura occitana- que permet aliances per a desenvolupar projectes. Els seus clips sĂłn de molta qualitat. AquĂ, per acabar, en teniu dos:
Lâun a la sala La Candela de Tolosa. "Mâan dit Martin", una bourrĂ©e o, com dirien elles, una bourreio.
https://www.youtube.com/watch?v=XU3w6M0jVWQ&autoplay=1&fs=1
Lâaltre enregistrat a Barcelona lâany 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=glwzxQSc1Fo
__________
DIA 25
MARC PERRONE
La valse clog
Les Cocanha es definien com a mĂșsica per ballar. Un dels mĂșsics de referĂšncia en la promociĂł de la mĂșsica tradicional de ball Ă©s lâacordionista Marc Perrone. Al principi de la seva carrera va formar part del grup occitĂ Perlininpin FĂČlc, perĂČ a partir de finals dels setanta, va continuar en solitari. Del seu segon disc La Forcelle, aquĂ teniu aquest vals:
https://www.youtube.com/watch?v=OGoZzGLefNU
Perlinpinpin FĂČlc va ser un grup gascĂł que es va dissoldre lâany 1995. Un grup molt fidel en la seva interpretaciĂł a la tradiciĂł. Com la major part de grups desapareguts abans de les xarxes dâInternet la informaciĂł disponible Ă©s reduĂŻda. Del seu segon Ă lbum de 1978 us presentem la âSuite gasconneâ que permet escoltar la seva varietat instrumental. Una curiositat: fan servir lâalboka.
https://www.youtube.com/watch?v=aySngGvWVJI
Lâimpulsor inicial dels Perlinpinpin, Alain Cadeillan âKachtounâ, continua en actiu tocant la cornamusa. AquĂ el teniu amb en Martin Lassouque lâany 2018 a Bohas.
https://vimeo.com/350849084
I si hi ha un grup pioner a Catalunya de mĂșsica per ballar Ă©s el Tercet Treset, format inicialment per Jordi Roura, Eduard Casals i Enric Badal. Lâany 1981 van enregistrar el seu primer Ă lbum amb aquest tĂtol: MĂșsica per ballar. Lâany 2003 al recopilatori del TradicionĂ rius XVI van posar aquesta polca que anomenen "Sintonia".
https://www.youtube.com/watch?v=DDZfoPa6-ts
Marc Perrone tĂ© una malaltia degenerativa, esclerosi, que malgrat tot no lâimpedeix continuar tocant. AquĂ el teniu amb el cantant i percussionista de Pau AndrĂ© Minvielle interpretant Esperanza lâaranesa.
https://www.youtube.com/watch?v=ZK0THcrxCvc
____________
DIA 26
LILA DOWNS
La Bamba
Lila Downs Ă©s, actualment, una de les cantants, antropĂČloga, activista a favor de la cultura indĂgena dâAmĂšrica mĂ©s importants. Diuen que Ă©s un âson jorochoâ de la zona de Veracruz. DâaixĂČ aquĂ qui en sap Ă©s Francesc TomĂ s âPanxitoâ. Lâany 1958 Ritchie Valens (de Valenzuela), un dels pioners del rock and roll junt a Buddy Holly, va fer la versiĂł de La Bamba que la va posar en circulaciĂł a nivell internacional. El 3 de febrer de lâany segĂŒent Valens i Holly van morir en un accident dâaviĂł: Holly 22 anys, Valens 17. Anys desprĂ©s Don McLean a American Pie el va anomenar âthe day the music dieâ.Â
https://www.youtube.com/watch?v=LuhJktdDHdk
I no em puc estar de posar tambĂ© la seva versiĂł dâuna altra cançó tradicional mexicana dâabast mundial, âLa cucarachaâ. Brutal.
https://www.youtube.com/watch?v=Rr2QgkcMtm4
Lila Downs ha declarat que dues de les seves influĂšncies mĂ©s importants han estat les cantants Amparo Ochoa i Mercedes Sosa, cantautores que tambĂ© incorporen cançons i melodies tradicionals. Del cançoner popular mexicĂ , Amparo Ochoa interpreta âLa Calacaâ, la mort perĂČ tambĂ© una imatge femenina de la iconografia maia guarnida de calĂšndules. En realitat la cançó Ă©s una mena de corranda.
https://www.youtube.com/watch?v=VPz5nQPHvhU
Ja ho hem dit, si algĂș a Catalunya pot parlar amb propietat dâaquesta tradiciĂł musical Ă©s en Francesc TomĂ s Aymeric, garrotxĂ i mexicĂ . A banda dels seus grups passats i presents, en âPanxitoâ ha participat en molts projectes. AquĂ el teniu dirigint al grup Cordes del mĂłn en la Contradansa catalana. Escolteu i veieu lâaire que agafa la dansa.
https://www.youtube.com/watch?v=9G3NkVT18lA
_______
DIA 27
ENCARDIA
To tragoudi tis douleias
Encardia Ă©s un grup grec dâAtenes que es defineixen com a mĂșsica del sud de la MediterrĂ nia. Es fa difĂcil parlar de mĂșsica tradicional grega perquĂš, en realitat, en un territori relativament reduĂŻt es donen una gran varietat dâestils, instrumentacions. Estem clarament en la cruĂŻlla entre lâest i lâoest de la MediterrĂ nia. En el seu repertori incorporen cançons de la colĂČnia grega al sud dâItĂ lia i les canten en el que anomenen âgricoâ, una sĂntesi dels dos idiomes. Aquesta Ă©s literalment una Cançó de treball.
https://www.youtube.com/watch?v=A9JB_bOY9XU
PerĂČ de lâantiga Magna GrĂšcia a MacedĂČnia la distĂ ncia musical Ă©s molt llarga. AquĂ en teniu una mostra dels cantants IfigĂšnia Ioannou i Christos Mastelos interpretant âGiati ne ma gelaseisâ (alguna cosa aixĂ com PerquĂš em glaces) a TessalĂČnica.
https://www.youtube.com/watch?v=0Sfmzy7nN3E
IfigĂšnia Ioannou Ă©s una de les instrumentistes i cantants gregues joves mĂ©s destacada, amb molt repertori tradicional. AquĂ la teniu tocant el psalteri electroacĂșstic i cantant âLâalba a les tres de la matinadaâ.
https://www.youtube.com/watch?v=Jz6qy2252es
Cal tenir en compte que la mĂșsica que mĂ©s identifiquem amb la sonoritat grega âsirtakis, hasapikos...â Ă©s, en bona part, el que ells anomenen rebĂštic, la mĂșsica portuĂ ria dels grecs que van tornar des de la costa dâĂsia a principis del segle XX. El gran Mikis Theodorakis va fer servir les seves melodies i estructures musicals per a popularitzar-la arreu del mĂłn. Theodorakis, mĂșsic i activista, va participar fa uns anys en les protestes dâAtenes. Ara tĂ© 94 anys. Doncs aquĂ el teniu en directe homenatjat i cantant al veritable teatre grec de Likavitos. âStrĂČse to strĂČma souâ, alguna cosa aixĂ com Espera el teu torn.
https://www.youtube.com/watch?v=eLBw4VhdaiM
ENCARDIA acostuma a acabar el seus concerts amb la cançó âKaliniftaâ, Bona nit. AquĂ els acompanya el cantant de Xipre Alkinoos Ioannidis.
https://www.youtube.com/watch?v=xI0-SK8hqxY
________
DIA 28
LA MĂLUSINE
Le mois dâavril sâen va finir
Lâaltre grup francĂšs important dels anys setanta, juntament amb La Bamboche, que a lâinici feia interpretacions fidels del repertori tradicional, fou MĂ©lusine. La Melusina Ă©s, en el folklore europeu, una dona dâaigua mig peix o serpent i cos de dona. En Bienve Moya la cita en lâentrada de la Dona dâaigua del seu llibre âCriatures fantĂ stiquesâ de lâimaginari col·lectiu. AquĂ tambĂ© la coneixem com Goja o Aloja. Meitat fada i meitat bruixa. El nom del grup ja era una declaraciĂł de principis sobre la cultura tradicional. Tot i que en tenen algunes cançons sobre llegendes, us proposem avui la tradicional i escaient âEl mes dâabril sâacabaâ.
https://www.youtube.com/watch?v=kziVJxFMBE8
El grup es va dissoldre lâany 1990. Els seus membres han continuat actius en la mĂșsica tradicional i, fins i tot, alguns dâells amb membres histĂČrics de La Bamboche. Lâany 2002 Jean-François Duterte amb els seus col·legues de la Melusine, Yvon Gilcher i Jean-Loup Baly i Jean Blanchard de la Bamboche van enregistrar Chansons tradicionelles de Normadie. Una dâelles âLes MĂ©tamorphosesâ.
https://www.youtube.com/watch?v=UUFG1MxlsAo
I parlant de tradicions probablement medievals, el luthier francĂšs Denis Le Vraux es dedica a la reconstrucciĂł dâantigues cornamuses, sovint tretes de registres grĂ fics en il·lustracions miniades i escultures de les esglĂ©sies. Un breu clip il·lustratiu francament interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=ctTri4EIDE4
I, per acabar, MĂ©lusine de nou ens ofereix un altre tema tradicional dâactualitat. âJâai un long voyage Ă faireâ, el llarg viatge que estem ara mateix obligats a fer.
https://www.youtube.com/watch?v=WDfLgX2jqpk
_____________
DIA 29
AGAPITO MARAZUELA
Entradilla segoviana
Agapito Marazuela Ă©s reconegut com el recuperador de la mĂșsica tradicional castellana i, especialment, de la dolçaina. Agapito era dolçainer i guitarrista professional. Militant del Partit Comunista va rebre lâencĂ rrec de seleccionar els grups tradicionals que actuarien a la OlimpĂada Popular de Barcelona de 1936 avortada pel cop militar feixista i al PavellĂł de la RepĂșblica a lâExposiciĂł Universal de ParĂs el 1937. DesprĂ©s de la guerra fou depurat i empresonat tot i que, anys desprĂ©s, el mateix rĂšgim feixista va acabar editant els seus treballs. Malgrat el que diu el vĂdeo de youtube el tĂtol correcte Ă©s âEntradilla segovianaâ.
https://www.youtube.com/watch?v=87bPlgKaFQA
Del treball de Marazuela i, desprĂ©s, del de JoaquĂn DĂaz sâhan nodrit la major part dels grups de mĂșsica tradicional de Castella, LleĂł i CantĂ bria. Un dâells sĂłn els amics de La Musgana. AquĂ els teniu interpretant la âDanza del Rey Nabucodonosorâ recollida al poble de Corporales de Cabreira. El 2019 van fer un TradicionĂ rius.
https://www.youtube.com/watch?v=pHUM6jBUAKM
I tambĂ© altres mĂșsics no estrictament tradicionals. AquĂ teniu la versiĂł dâAmancio Prada del âRomance del enamorado y la muerteâ.
https://www.youtube.com/watch?v=U6RPC_zTObY
El treball dâAgapito Marazuela ha estat molt influent tambĂ© mĂ©s enllĂ de Castella. Alguns dels primers grallers catalans de la nova generaciĂł dels setanta del segle passat sâhi van fixar en el seu repertori i el caracterĂstic trinat. AquĂ teniu una fantĂ stica versiĂł de la seva âEntradilla segovianaâ interpretada per un combo del Berklee College of Music de Boston. EstĂ format per alumnes dâarreu, de MĂšxic a la Ăndia. AixĂČ sĂ, el saxo soprano Ă©s segoviĂ .
https://www.youtube.com/watch?v=yJd5e81Qsq0
_____________
DIA 30
BELLA CIAO
La lega
El dia 6 vĂ rem posar la cançó âBella Ciaoâ en parlar de Goran Bregovic. Avui parlem del grup i lâespectacle creat per lâacordionista Riccardo Tesi lâany 2012 per celebrar el cinquantenari de lâinici de lâediciĂł lâany 1962 dâIl Nouvo Canzionere Italianoâ. NCI va ser tambĂ© un grup de cantants, etnomusicĂČlegs i mĂșsics que es van dedicar a la difusiĂł de la recerca. Es van mantenir actius de forma discontĂnua fins el 1978. Bella ciao, el grup, comptava amb tres veus extraordinĂ ries: la sarda Elena Ledda, Lucilla Galeazzi dâUmbria i la fiorentina Ginevra di Marco. Bella Ciao va actuar a la MercĂš 2017 a la plaça de la Catedral amb Jaume Arnella i Carles Belda i tambĂ© a la Fira de Manresa. La mĂșsica tradicional italiana Ă©s molt combativa, aquĂ teniu un altre himne popular, âLa legaâ, que commemora els primers sindicats pagesos de principis del segle XX.
https://www.youtube.com/watch?v=eag3GW97QBo&autoplay=1&fs=1
Riccardo Tesi Ă©s un dels mĂșsics mĂ©s importants en el renaixement de la mĂșsica tradicional italiana. Practica la recerca, la formaciĂł i la difusiĂł. Lâany 1992 va crear Bandaitaliana que continua en actiu. A principis dels anys noranta va formar part del projecte Trans Europe Diatonique amb lâanglĂšs John Kirkpatrick i en Kepa Junkera. AquĂ teniu una part del concert al FIMPT de 1993 que va emetre Rodasons al 33.
https://www.youtube.com/watch?v=wWf9jXgTNtk
El grup del Nuovo Canzionere Italiano, actuava uns anys abans, amb el mateix esquema del Grup de Folk de Barcelona, un grup de cantants i mĂșsics damunt de lâescenari que interpretaven el cançoner amb formacions variables. Un dels grups que hi va participar va ser el Duo de Piadena. AquĂ els teniu amb âPolenta e BaccalĂ â amb tota la sonoritat del moment.
https://www.youtube.com/watch?v=wYJ_MrthIhY
I tornem, com es habitual, al grup Bella Ciao. AquĂ interpreten una cançó tradicional dâamors i moliners. La farina i les pistoles carregades signifiquen mĂ©s o menys el mateix arreu.
https://www.youtube.com/watch?v=_d_tU_HktVc
_________
DIA 31
CLANNAD
SiĂșil A RĂșn
Una altra histĂČria familiar. Lâany 1970 els germans Brennan i els seus cosins Duggan van fundar una banda de âmĂșsica irlandesaâ. Interpretant peces tradicionals o composant a partir dels esquemes de la mĂșsica celta han acabat sent famosos perquĂš la seva mĂșsica sâusa freqĂŒentment en pel·lĂcules, com per exemple El darrer mohicĂ o Harryâs game. BĂ sicament es dediquen a les balades amb un paper important de la veu de Moya Brennan i els cors. AquĂ interpreten âSiĂșil A RĂșnâ, una cançó tradicional dâamor que va ser arranjada inicialment pel mateix Paddy Moloney.
https://www.youtube.com/watch?v=WGToXpOIy_g
La mĂșsica celta sona sovint en moltes pel·lĂcules âsobretot nord-americanesâ, de vegades incidentalment, altres amb un paper principal. Harryâs Game parla de la reivindicaciĂł irlandesa de la sobirania dâIrlanda del Nord. No la posarem, perĂČ. Us proposem una balada interpretada per Sinead OâConnor i The Chieftains, âFoggy dewâ que, tambĂ©, ha formar part dâalgunes bandes sonores.
https://www.youtube.com/watch?v=yaS3vaNUYgs
En Carlos NĂșñez tambĂ© ha composat âo arranjatâ mĂșsica per a pel·lĂcules. Una dâelles, potser la mĂ©s notĂČria, Ă©s Mar adentro dâAmenĂĄbar que, per cert, Ă©s mĂșsic i tambĂ© va intervenir en la composiciĂł. AquĂ la interpreta en directe a Vigo, la dedica a Ramon Sanpedro i a mĂ©s presenta la seva banda habitual.
https://www.youtube.com/watch?v=eHviaM6j0Xs
I acabem de nou amb uns joves Clannad en una actuaciĂł televisiva de 1978 amb tres temes inclosa una versiĂł de âSiĂșil A Runâ.
https://www.youtube.com/watch?v=EBVehlkCCfU
_________
DIA 32
OTAVA YO
Una poma petita
Territori poc explorat. La mĂșsica folk de RĂșssia mĂ©s enllĂ de la balalaika, kalinka o els remers del Volga. Recorrent a les participacions en festivals folk internacionals hem triat cinc mostres de grups posteriors a lâany 2000. Potser el mĂ©s reconegut, i tambĂ© el que incorpora sonoritats dâaltres tradicions musicals (per exemple, fan servir la gaita gallega) Ă©s Otava Yo de Sant Petesburg. AquĂ els teniu damunt una barca pel riu Neva interpretant una cançó satĂrica, âuna poma petita".
https://www.youtube.com/watch?v=k7TxSDRqdC4
Pel que he observat molts grups practiquen el que ells diuen âmetal folkâ i que nosaltres dirĂem folk elĂšctric. Un dels exemples Ă©s la banda de Moscou Kalevala. Per cert, Kalevala Ă©s el nom del poema Ăšpic finĂ©s que va tenir un paper important en la conformaciĂł de la identitat de FinlĂ ndia que derivaria en el procĂ©s per a obtenir la independĂšncia de RĂșssia. Percussions, guitarres potents i iconografia guerrera.
https://www.youtube.com/watch?v=VdofcH3nAC0
Dâun extrem a lâaltre, dels europeus influĂŻts pel rock, al centre dâĂsia. Huun-huur-tu, de la RepĂșblica de Tuva al nord de MongĂČlia i al sud de SibĂšria. Amb els seus instruments tradicionals de corda i el cant difĂČnic. Interpreten âKonguroiâ que tradueixen com El meu ramat de setze cavalls.
https://www.youtube.com/watch?v=srmJA1H4BIo
Una de les bandes folk que potser, tĂ© mĂ©s impacte actualment a RĂșssia, sĂłn els tĂ rtars GRIS. Ells es defineixen com a neofolk, perĂČ segueixen lâesquema del metal folk. AquĂ interpreten una cançó tradicional molt adaptada, En els braços de la mare.
https://www.youtube.com/watch?v=yicTUvDVTHA
I el darrer grup es tracta d'Or Blanc, un grup vocal de dones que canten cançons tradicionals com aquesta tĂČpicament melancĂČlica MĂ©s enllĂ del riu tranquil.
https://www.youtube.com/watch?v=V8slArpj_XU
_________
DIA 33
THE DREADNOUGHTS
Old Maui
The Dreadnougt (El Cuirassat) Ă©s un grup creat fa poc mĂ©s de 10 anys a Vancouver. Ells es defineixen com a punk-folk. Tot i que Ă©s cert que, en algunes cançons que he sentit, es nota la influĂšncia de The Pogues, especialment en el tractament de la veu solista, en altres peces sĂłn gairebĂ© un grup de mĂșsica tradicional ortodoxa. Tot i aixĂ, avui el que ens servirĂ aquesta cançó Ă©s per fer un relat sobre una de les formes possibles de creaciĂł dâuna cançó tradicional, amb permĂs dâen Jaume Ayats. âOld Mauiâ Ă©s una lletra que va ser trobada a la bitĂ cola dâun mariner balener del segle XIX, George Piper, i el tĂtol complet Ă©s âRolling down to old Mauiâ. Tracta del desig del retorn a la illa hawaiana dels mariners que les passen magres pescant al mar de Kamtxatka. No sabem si en Piper la va escriure o la va transcriure. El que sembla raonable pensar Ă©s que la cantaven. Entre finals del XIX i inicis del XX es van trobar algunes versions de la lletra de la cançó. I la mĂșsica? Els etnomusicĂČlegs que lâhan analitzat consideren que correspon a la mĂșsica dâuna cançó anglesa de Gal·les, âThe miller of Deeâ, Ă©s a dir El moliner del riu Dee, al nord del paĂs. Ăs una cançó els orĂgens de la qual es remunten a lâedat mitjana.
Us posem una darrera lâaltra i, com deia aquell, vostĂšs jutgin.
OLD MAUI
https://www.youtube.com/watch?v=Pla7nDYciI4
THE MILLER OF DEE
https://www.youtube.com/watch?v=wQ4lvoFNczc
I acabem amb The Dreadnoughts i un altra cançó marinera. La doble tradiciĂł dels canadencs, aquesta Ă©s de la tradiciĂł francesa. âPique la baleineâ, Captura la balena. Una cançó ritual aparentment alegre amb una lletra trĂ gica: retrobo a lâamiga al fons del mar un cop mâhe ofegat...
https://www.youtube.com/watch?v=lyi3oyhyC5k
_____________
DIA 34
COMPAY SEGUNDO
Guantanamera
Aquesta Ă©s una dâaquelles cançons globals. Una guajira cubana amb, poblament, mĂșsica tradicional (tot i que una persona la va registrar) i la lletra, una part derivada dels "Versos sencillos" de JosĂ© MartĂ el poeta mĂ rtir cubĂ , fill de valenciĂ i canĂ ria. Hi ha milers de versions i lâhan interpretada centenars dâartistes de tots els gĂšneres. La guajira o âpunto cubanoâ Ă©s un sistema mĂštric de composiciĂł que facilita molt la improvisaciĂł, com les gloses i les corrandes. Per aixĂČ es posen o es treuen estrofes en funciĂł de qui la canta. Normalment, les de JosĂ© MartĂ es respecten. En triarem unes quantes versions, la primera la del gran guitarrista Compay Segundo que feia una versiĂł força fidel a lâoriginal.
https://www.youtube.com/watch?v=oEJtFGdKc5M
Guantanamera Ă©s una dona de la tristament coneguda ciutat de GuantĂĄnamo, la presĂł de la CIA. Lâany 1962 Pete Seeger va visitar un campament de nens a Cuba i HĂ©ctor Angulo, deixeble del lletrista original JuliĂĄn OrbĂłn, li va ensenyar. Seeger la va fer mundial. Fins i tot, inicialment, figurava com a co-autor. No posarem la seva versiĂł sinĂł la de lâArturo Gaya amb Tren Seeger que deriva de la Seeger. La canten tambĂ© la Gemma Humet i en Francesc Pi de la Serra que adapta una lletra seva dâuna altra cançó.
https://www.youtube.com/watch?v=g8QRw2pFoQE&list=OLAK5uy_ncIZRh2IK4AtxUw7iLeZTYrs7ZEhGpPsE&index=14&t=0s
I aquesta versiĂł promoguda pel projecte Playing for Changing que agrupa a mĂ©s de setanta mĂșsics cubans de dins i de la diĂ spora (inclosos barcelonins).
https://www.youtube.com/watch?v=blUSVALW_Z4
Entre totes les versions curioses que he trobat âi una dâelles Ă©s de Pavarotti, CĂšlia Cruz i Pau DonĂ©s a MĂČdenaâ potser la mĂ©s estranya i improbable Ă©s la del grup de rock basc dels vuitanta i noranta Hertzainak. No Ă©s nomĂ©s que en Gari canviĂŻ la lletra Ă©s que els acompanyen a lâescenari Oskorri, Ruper Ordorika i Mikel Laboa. Sorprenent.
 https://www.youtube.com/watch?v=mypJ0CzqI0Q
_____________
DIA 35
STEELEYE SPAN
All around my hat
HavĂem parlat del guitarrista Martin Carthy en relaciĂł amb en Ruper Ordorika i de lâacordionista John Kirkpatrick juntament amb Riccardo Tesi i Kepa Junquera. Si sumem el fiddelista Peter Knight, el percussionista Tim Hurt i la veu de Maddy Prior ens dona âSteeleye Spanâ (traducciĂł difĂcil: lâull dâacer que gira). Lâaltra banda britĂ nica de folk-rock de finals dels seixanta. Amb un so molt caracterĂstic continua en actiu cinquanta-un anys desprĂ©s amb la Maddy Prior al davant i mĂșsics de diverses generacions. Una de les cançons que identifica el seu so Ă©s aquesta. Tot al voltant del meu melic, que dirĂem nosaltres.
https://www.youtube.com/watch?v=qkNhaRtAFTE
Tots ells eren (i sĂłn) grans instrumentistes. Els mĂșsics que van venir desprĂ©s tambĂ©. AquĂ en teniu un tema instrumental âDodgy bastardsâ tal com lâinterpretaven en directe a la gira del seu cinquantenari lâany passat.
https://www.youtube.com/watch?v=O6aCadKQWw8
Ăs bĂ sicament un grup anglĂšs, tot i que tambĂ© han recollit alguna cançó gal·lesa o escocesa o reels irlandesos. En aquest cas canten en escocĂšs i en Maddy Prior fa broma a la presentaciĂł de âCam Ye oâer Frae Franceâ (Vens de França?).
https://www.youtube.com/watch?v=SMbNGKYwuLc
Potser un dels grups catalans actuals de folk-rock que, a la seva manera, segueix aquesta lĂnia Ă©s Ebri Knight. Per cert, no sĂ© dâon ve el nom perĂČ la traducciĂł mĂ©s ajustada seria El cavaller borratxo. Aquesta setmana caben dâeditar âLa curaâ per a solidaritzar-se amb les persones que cuiden els afectats per lâepidĂšmia. AquĂ teniu el clip de la seva molt lliure adaptaciĂł de âLa masoveraâ que sovint fan servir amb un meddley de melodies tradicionals molt conegudes per a tancar els concerts.
https://www.youtube.com/watch?v=RQ4e_sC3OwU
Maddy Prior, a banda de Steeleye Span, canta amb un grup acĂșstic anomenat The Carnival Band. AquĂ la teniu lâany 2018 amb la banda del carnaval interpretant la conegudĂssima âGod Rest Ye Merry Gentelmenâ.
https://www.youtube.com/watch?v=MBO_c4wVQJw
_____________
DIA 36
OUGENWEIDE
Der Blinde und der Lahme
Una altra excursiĂł a territori poc explorat. La mĂșsica folk alemanya. Poc desprĂ©s de Steeleye Span, Fairport Convention i Pentangle, a Alemanya es va fundar Ougenweide, alguna cosa aixĂ com Agradable de veure, una banda que sâinspirava en aquests referents. Feien servir mĂșsiques tradicionals i usaven textos de trobadors, sovint sobre llegendes i contes populars. Un bon exemple Ă©s aquest âEl cec i el coixâ .
https://www.youtube.com/watch?v=F-soGJlNBUA
Sâobserva una tendĂšncia a la recreaciĂł histĂČrica i mĂtica dâun imaginari tradicional que barreja mites i llegendes. Les disfresses i caracteritzacions fantĂ stiques sĂłn habituals en molts grups. Ells anomenen aquest concepte com a âfolk pagĂ â. Una mena de certa religiositat alternativa. Ăs el cas del grup de dones Die Irrlichter. AquĂ les teniu en un concert fa uns anys a la ciutat francesa de Provins interpretant âKerry Slideâ.
https://www.youtube.com/watch?v=6H9RdL1Z1eQ
Potser la banda que representa mĂ©s fidelment aquesta opciĂł sĂłn els Faun, El Faune. Aquest clip Ă©s molt representatiu de com reinterpreten les cançons tradicionals (i en tenen uns quants). âLa nit de Walpurgisâ.
https://www.youtube.com/watch?v=nLgM1QJ3S_I
Ara bĂ©, tenen tambĂ© un altre registre sonor, aquĂ els teniu cantant la llegenda nĂČrdica de la valquĂria Brunilda i lâheroi SĂgfrid.
https://www.youtube.com/watch?v=xcZxY2qX7Ek
Un altre grup relativament recent, fundat el 1998, Ă©s Die Streuner que, nosaltres traduirĂem com Els CrĂ pules. Es dediquen bĂ sicament a la recuperaciĂł de les cançons tradicionals de taverna. AquĂ teniu la incorrectĂssima âWein, weib und gesangâ Ă©s a dir Vi, dones i cançons.
https://www.youtube.com/watch?v=uUI7y87MFwc
Ougenweide ha estat la banda pionera en la recuperaciĂł i posada en valor de la mĂșsica tradicional alemanya. Cal tenir en compte que, en molts sector socials i intel·lectuals, se lâassociava a la cultura promoguda pels nazis. Lâany 2010 el mĂłn folk alemany els va oferir un tribut en reconeixement. Acabem, doncs, amb ells i la cançó âBald Andersâ.
https://www.youtube.com/watch?v=MeOC7OAa6LE
________
DIA 37
MARIA DOLORS LAFFITTE
Lo poder del cant
Mentre fĂšiem el TradicionĂ rius de lâany 2008 ens va ferir la mort prematura de la Maria/Dolors Laffitte. Ella era una de les fundadores del festival i bona amiga. La jovenĂssima Dolors estava a finals dels anys seixanta al costat del grup dâEls Setze Jutges i del Grup de Folk perĂČ no en va formar part de cap dels dos. El primer Ăšxit a duo amb LluĂs Llach va ser amb la cançó dâen Llach âA cara o creuâ. Tenia 18 anys. DesprĂ©s va musicar poetes, va recuperar repertori dels trobadors occitans, de la tradiciĂł sefardita, va ser membre dâAra va de bo i tantes altres coses. Lâany 2001 amb el guitarrista Lautaro Rosas va enregistrar el disc âCançons tradicionals de Catalunyaâ amb aquesta netĂssima versiĂł de â·Lo poder del cantâ.
https://www.youtube.com/watch?v=ZyED3-mzlLo
A principis dels noranta va crear amb lâAlfons Encinas Els Trobadors, el seu grup potser amb mĂ©s repercussiĂł. Van enregistrar lâany 1991 el disc Et ades sera lâalba. Recuperem la versiĂł dâEls Trobadors dâun cant occitĂ del cançoner de Sant Joan de les Abadesses âAra lausetz, lausat, lausatâ.
https://www.youtube.com/watch?v=1zb7TXxJrWA
La cantant canadenca dâascendent irlandĂšs i escocĂšs Lorena McKennit, de periple per Europa, va conĂšixer aquest treball i sempre ha dit que la va influir en el seu disc de lâany 1994 The mask and the mirror. McKennit lâany 2008, amb una super formaciĂł musical, va fer tres concerts al recinte de lâAlhambra, dos al pati rodĂł del Palau de lâemperador Carles V i un al Generalife. Va interpretar diversos temes dâaquell disc; un dâells Santiago. AquĂ el teniu.
https://www.youtube.com/watch?v=9fYUgAgMJqU
La Maria cap a la meitat dels noranta va decidir que no volia mĂ©s dolor ni en el seu nom i, des dâaleshores, es va dir Maria. Jacques Brel âal qual la Dolors havia versionat al principi de la seva carrera- va dir dâella que era una cantant dâexcepciĂł. Al final de la seva vida amb Joi de trobar havia retornat als orĂgens occitans paterns. Sovint lâacompanyaven la seva filla Miriam i lâEfrĂ©n LĂłpez de lâHam de foc. Els registres disponibles no tenen prou qualitat. Tanquem doncs amb la seva veu esplĂšndida a âCan vei la lauzeta moverâ.
https://www.youtube.com/watch?v=xlXWrRGLexQ
___________
DIA 38
KONG LAVRING
Liti Kjersti
Lâany 1974 a Oslo es va crear el grup Kong Lavring. Seguien el treball de Fairport Convention, Steeleye Span i altres grups de lâescena folk britĂ nica i es van proposar fer el mateix amb la tradiciĂł musical âcançons i melodiesâ noruegues i combinar instruments tradicionals amb elĂšctrics. Kon Lavring pren el nom dâun personatge del conte de fades Lillekort. De fet nomĂ©s van enregistrar dos discos en els seus quinze anys dâexistĂšncia. AixĂ sona âLiti Kjerstiâ, alguna cosa aixĂ com âLes disputes dâIsabelâ
https://www.youtube.com/watch?v=Q9MryjNmDhw
Jorn Jensen i Trond Villa, dos dels seus components van fer el salt cap a SuĂšcia i van entrar a formar part del quartet Folk och Rackare que, segons els experts, va ser la banda folk mĂ©s influent als paĂŻsos de la penĂnsula escandinava i tambĂ© a Dinamarca. Un so net i directe. Hem triat âDe tvĂ„ systrarnaâ, Les dues germanes, la variant sueca de la cançó âCruel sisterâ que va recuperar Pentangle.
https://www.youtube.com/watch?v=9KWSsEBGZ30
I ara mateix quĂš passa a lâescena folk nĂČrdica actual? Doncs una mica de tot. A banda del metal o el dark folk amb la seva parafernĂ lia, tenim mĂșsics i grups de moltes tendĂšncies, des de la interpretaciĂł sense massa additius al folk vĂking que recupera melodies i sages (ja sabeu que els vĂkings tornen a estar de moda) a formacions homologables a les de qualsevol paĂs europeu. De fet la banda Wardruna Ă©s la mĂșsica que sona a tota la sĂšrie The Vikings. Us posarem tres exemples.
El primer, Annbjorg Lien fiddelista i altres instruments i a mĂ©s musicĂČloga recuperar melodies tradicionals amb una interpretaciĂł ajustada. AquĂ teniu aquest Vals de noces amb violĂ i guitarra en directe al CĂšltic Colours Festival de 2015 a la illa de Cape Breton al CanadĂ .
https://www.youtube.com/watch?v=Bvr5UIGC99k
El segon, la banda sueca Ranarim seria perfectament homologable a la majoria de grups folk europeus: violĂ, flautes, nickelarpa, guitarra i percussiĂł. Ăs un quintet (a vegades sextet) que mâagradaria veure en directe. AquĂ els teniu en un programa televisiu interpretant âHem igenâ, De nou a casa.
https://www.youtube.com/watch?v=FoA_LAyaLiU
I el tercer, Loituma, Ă©s un grup vocal finĂšs nascut a lâAcadĂšmia Sibelius, que lâany 1997 va ser triat el millor grup de mĂșsica tradicional dels paĂŻsos nĂČrdics. AquĂ teniu la seva âLevaâs polkkaâ, La polca dâEva. Ăs una de les cançons tradicionals fineses mĂ©s versionades.
 https://www.youtube.com/watch?v=1ygdAiDxKfI
___________
DIA 39
CAPERCAILLIE
Alasdair mhic cholla ghasda
En el mĂłn musical celta potser les bandes escoceses sĂłn menys conegudes que les irlandeses o bretones. I potser tambĂ© el grup mĂ©s representatiu Ă©s Capercaillie. Els vam tenir a lâAuditori en el concert EscĂČcia-Catalunya que vĂ rem coproduir al XXVIIĂš TradicionĂ rius lâany 2014. El grup que, per cert vol dir El Gall Fer, va ser fundat lâany 1984 per Donad Shaw i Karen Mathelson que tambĂ© sĂłn parella fora de lâescenari. AquĂ teniu aquest tema emblemĂ tic i guerrer de la tradiciĂł escocesa dedicat a lâheroi de les guerres contra els anglesos El valent Alisdair fill de Colla.
https://www.youtube.com/watch?v=OZe9N1vNGh0
Anys abans perĂČ hi ha la primera banda escocesa reconeguda com a pionera en la reelaboraciĂł de la mĂșsica tradicional. SĂłn els Silly Wizard, Ă©s a dir El mag (o geni) estĂșpid, creada lâany 1971. Ăs tambĂ© el primer grup del gran Phil Cunningham que es var incorporar lâany 1976 just als setze anys. AquĂ us proposem un encadenat de quatre temes tradicionals que comença amb âThe Greenfields of Glentownâ.
https://www.youtube.com/watch?v=ffs638c79RI
En lâactualitat destaca la cantant i multi instrumentista Julie Fowlis que Ă©s, a mĂ©s, una de les principals promotores dels FĂšisean, els festivals per promoure les arts en gaĂšlic escocĂšs. Ella tĂ© el seu propi grup, perĂČ aquĂ us proposo una doble parella amb el seu company Ăamon Doorley i ZoĂ« Conmay i John Mc Intyre interpretant quatres temes amb petites entrevistes a mig gener dâenguany a Glasgow. FantĂ stics vint-i-un minuts.
https://www.youtube.com/watch?v=eqELnKDHiWY
Breabach Ă©s un grup relativament jove que va obtenir el guardĂł a millor banda tradicional escocesa lâany 2012. Ells es defineixen com a mĂșsica folk contemporĂ nia dâEscĂČcia. La fiddelista Megan Henderson Ă©s tambĂ© una activista dels FĂšisean. AquĂ els teniu interpretant Brose&Butter en directe lâany 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=uq0htznRMMY
Si hi ha un grup catalĂ que segueixi les sonoritats celtes i, especĂficament, escoceses Ă©s el grup del Baix Llobregat Riu. Sovint als seus temes encadenen tambĂ© melodies i cançons tradicionals diverses. Aquest Ă©s el cas dels seus âPastoretsâ enregistrats a Cal Ninyo de Sant Boi de Llobregat.
https://www.youtube.com/watch?v=0rbzQgRuMe4
___________
DIA 40
PLANXTY
The Jolly Beggar
Saltem dâilla i retornem a Irlanda. Un altre dels grups pioners del folk irlandĂšs i tambĂ© dâEuropa fou Planxty. Si lâaltra dia explicĂ vem que Silly Wizard fou el primer grup de Phil Cunningham, Plantxty Ă©s el primer grup del gran sonador dâuilleann pipes i whistle Liam OâFlinn, mort ara fa poc mĂ©s de dos anys. Hi ha discussions sobre quĂš vol dir Planxty. Sembla que Ă©s una paraula que usava lâarpista gaĂšlic del segle XVIII Turlough OâCarolan i que Ă©s un adjectiu que honora la cosa o persona a la que se li afegeix. En qualsevol cas, Planxty tot i que defensava la tradiciĂł musical gaĂšlica, cantava sovint en anglĂšs i denotava influĂšncies de tornada del country americĂ . La cançó que dona tĂtol al seu primer Ă lbum, âEl captaire feliçâ.
https://www.youtube.com/watch?v=aJ0vRnwUfGQ
Planxty fou una banda que es va fer i desfer varies vegades entre 1972 i 2005, data de la seva dissoluciĂł definitiva. Liam OâFlynn acompanyat dâalguns mĂșsics de Planxty va muntar un grup paral·lel, The Bothy Band i aixĂ va mantenir aquells anys la seva activitat professional. AquĂ el teniu amb aquesta nova banda interpretant âDrunken Landladyâ La pagesa borratxa i assumint un protagonisme mĂ©s gran.
https://www.youtube.com/watch?v=I3oO6I56Guc
La seva carrera professional el va porta a acompanyar sovint la banda de rock Dire Straits, cosa que, per cert, no recullen els articles sobre la banda. Ăs per aixĂČ que en alguns enregistraments personals lâescocĂšs Mark Knopfler lâacompanya a la guitarra. Aquest Ă©s el cas dââAn Droicheadâ El pont.
https://www.youtube.com/watch?v=WLoAqCIS22o
Hi ha col·laboracions seves amb Enya, SinĂ©ad OâConnor, John Cage (!) i, per descomptat, en el documental "Na PĂobairĂ Uilleann leagan fĂ©iltĂ" sobre el llegat de lâinstrument sâinclou aquesta breu Dueling Chanters amb Paddy Mollony. EsplĂšndid, ajustat.
https://www.youtube.com/watch?v=6IuSEUrt63M
Quan va morir, les xarxes el van recordar amb aquesta cançó que forma part del seu treball amb el compositor de mĂșsica clĂ ssica Shaun Davey, âEl Viatge de Brendan: Ăireâ.
https://www.youtube.com/watch?v=nz1TLTR8hgo
____________
DIA 40
PLANXTY
The Jolly Beggar
Saltem dâilla i retornem a Irlanda. Un altre dels grups pioners del folk irlandĂšs i tambĂ© dâEuropa fou Planxty. Si lâaltra dia explicĂ vem que Silly Wizard fou el primer grup de Phil Cunningham, Plantxty Ă©s el primer grup del gran sonador dâuilleann pipes i whistle Liam OâFlinn, mort ara fa poc mĂ©s de dos anys. Hi ha discussions sobre quĂš vol dir Planxty. Sembla que Ă©s una paraula que usava lâarpista gaĂšlic del segle XVIII Turlough OâCarolan i que Ă©s un adjectiu que honora la cosa o persona a la que se li afegeix. En qualsevol cas, Planxty tot i que defensava la tradiciĂł musical gaĂšlica, cantava sovint en anglĂšs i denotava influĂšncies de tornada del country americĂ . La cançó que dona tĂtol al seu primer Ă lbum, âEl captaire feliçâ.
https://www.youtube.com/watch?v=aJ0vRnwUfGQ
Planxty fou una banda que es va fer i desfer varies vegades entre 1972 i 2005, data de la seva dissoluciĂł definitiva. Liam OâFlynn acompanyat dâalguns mĂșsics de Planxty va muntar un grup paral·lel, The Bothy Band i aixĂ va mantenir aquells anys la seva activitat professional. AquĂ el teniu amb aquesta nova banda interpretant âDrunken Landladyâ La pagesa borratxa i assumint un protagonisme mĂ©s gran.
https://www.youtube.com/watch?v=I3oO6I56Guc
La seva carrera professional el va porta a acompanyar sovint la banda de rock Dire Straits, cosa que, per cert, no recullen els articles sobre la banda. Ăs per aixĂČ que en alguns enregistraments personals lâescocĂšs Mark Knopfler lâacompanya a la guitarra. Aquest Ă©s el cas dââAn Droicheadâ El pont.
https://www.youtube.com/watch?v=WLoAqCIS22o
Hi ha col·laboracions seves amb Enya, SinĂ©ad OâConnor, John Cage (!) i, per descomptat, en el documental "Na PĂobairĂ Uilleann leagan fĂ©iltĂ" sobre el llegat de lâinstrument sâinclou aquesta breu Dueling Chanters amb Paddy Mollony. EsplĂšndid, ajustat.
https://www.youtube.com/watch?v=6IuSEUrt63M
Quan va morir, les xarxes el van recordar amb aquesta cançó que forma part del seu treball amb el compositor de mĂșsica clĂ ssica Shaun Davey, âEl Viatge de Brendan: Ăireâ.
https://www.youtube.com/watch?v=nz1TLTR8hgo